networkparts icon-200px-تجهیزات-شبکه-لوگو
ورود | ثبت نام
تجهیزات شبکه-networkparts-بررسی جامع سرور HPE Proliant DL380 Gen10

بررسی جامع سرور HPE Proliant DL380 نسل دهم

لینک کوتاه مطلب:
https://networkparts.ir/?p=12281

سرفصل مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

ویدیو بررسی جامع سرور HPE Proliant DL380 نسل دهم

مقدمه

ما قرار است به بررسی جامع سرور DL380 نسل دهم از سری Proliant کمپانی HP بپردازیم، ‫چیزی که برای شما جدید است خانواده جدید توسعه پذیر پردازنده های ‫intel است که کارایی چشمگیری را نسبت به قبلی اینتل E5 و E7 نسخه 4 دارد. ‫نسخه جدید همچنین شامل آپدیت جدید ILO هستش که امنیت را بخوبی بهبود داده و ‫کنترلرهای جدید استوریج آن بیشترین بهره برداری را از پردازنده انجام می دهند.

‫پلتفرم جدید حافظه ذخیره سازی بیشتر و انبوهی از آپشن های ‫دیگر را برای پشتیبانی از حجم کاری بالا فراهم نموده است. ‫سازگاری بالا و توسعه پذیری نسل دهم DL380 برای دیتاسنترها ، فضای ابری ، ماشین مجازی ‫، Container Deployment ، Big Data و میزبانی از برنامه های کاربری بسیار ایده آل است

CPU

خوب اجازه بدین با برد سیستم شروع کنیم ، DL380 نسل ‫دهم صاحب چیپست جدیدی از اینتل با کد C621 شده است. ‫خانواده جدید پردازنده های اینتل با 4 سطح از کارایی در ‫سری های Bronze ، Silver ، Gold و Platinum عرضه شده است. ‫پردازنده جدید بزرگتر نسبت به نسل قبل نیازمند سوکت بزرگتر است، ‫همچنین نیازمند Chipset جدید برای پشتیبانی از استوریج های MDM ، Integrated ‫Fabric ، هسته های بیشتر ، کانال های حافظه بیشتر و امکانات امنیتی جدید است.

‫خانواده جدید پردازنده های مورد استفاده در این نسل از سرور ‫یک پیشرفت نسبت به نسل قبلی در همه جنبه ها محسوب می گردد. ‫پردازنده جدید افزایش خیره کننده 27 درصدی ‫درتعداد هسته و 71 درصد در افزایش کارکرد دارد. بسته به نوع پردازنده انتخابی شما ، پردازنده های Bronze ‫بصورت تک سوکت و دو سوکت مورد استفاده قرار می گیرد ‫در حالیکه پردازنده های Platinum برای پلتفرم 8 تایی درنظر گرفته ‫شده اند اما می توان بصورت دوتایی و چهارتایی نیز استفاده گردد

‫همچنین سرور نسل دهم DL380 تمامی پردازنده های 4 تا 28 هسته ای را ‫پشتیبانی می کند. با این وجود باید اشاره کنیم که سری Gold دو نوع دارد، ‫6100 و 5100 که براساس تعداد ارتباطات داخلی فوق سریع بین سوکت ها و ارتباطات ‫داخلی سریع (QPI) متمایز شده اند که استانداردی برای ارتباطات داخلی سوکت ها است.

‫اما با افزایش توان عملیاتی و ظرفیت حافظه بیشتر در این نسل از پردازنده ‫ها ، QPI با Intel Ultra Pass Interconnect یا Intel UPI جایگزین شده است. ‫در مقایسه با سرعت عملکرد جابجایی 9.6G در QPI ، سرعت ‫عملکرد جابجایی در UPI به عدد 10.4G در هر ثانیه می رسد. ‫پردازنده 5100 سری Gold از نوع ارزان قیمت بوده که دو لینک UPI ‫دارد در حالیکه 6100 سری Gold به شما 3 لینک UPI ارائه می کند.

Storage

شاسی مورد بررسی در این فیلم از قبل برای پشتیبانی ‫از 8 هارد درایو LFF پیکربندی شده است، ‫شامل یک پردازنده سری Silver با 4 ‫هسته ، یک ماژول حافظه 16 گیگابایتی، ‫یک منبع تغذیه 500 واتی و یک کنترلر ‫P408i-a با 2 گیگابایت Cache می باشد. ‫این شاسی همچنین از درایو نوری (اختیاری) در ‫قسمت بالایی سمت راست خود پشتیبانی می کند.

‫تنوع زیادی از پیکربندی شاسی وجود دارد. چیزی که ما امروز در این بررسی  داریم شامل 8 هارد درایو LFF و کیج Media Bay می گردد، ‫یا شاسی با 12 هارد درایو LFF که 4 هارد درایو ‫اضافه را نیز با کمک سینی میانی پشتیبانی می نماید، ‫یا 3 هارد درایو LFF نصب شده در قسمت پشت یا ‫2 هارد درایو 2.5 اینچی نصب شده در قسمت پشت.

‫همچنین شاسی با 24 درایو SFF وجود دارد که می تواند می ‫تواند 6 کیج هارد درایو SFF در قسمت پشت را پشتیبانی نمیاد ‫و یک مدل پایه شاسی به همراه 8 هراد درایو SFF به همراه کیج Media ‫Bay که 2 هارد درایو SFF را بصورت آپشنال در قسمت جلو پشتیبانی می کند ‫یا 2 حافظه NVMe و 20 درایو NVMe با ‫کیج SFF به همراه تعدادی باکس در جلوی سیستم.

‫اگر شما با نسل قبلی DL380 آشنایی دارید خواهید دید که ‫تعداد قابل توجهی آپشن استوریج بیشتر در این نسل وجود دارد. ‫این سیستم همچنین از استوریج هایی که برای دسترسی خیلی سریع به ‫HDD های با حجم بالا از دو SSD بهره می برند نیز پشتیبانی می کند. ‫برای رسیدن به بیشترین میزان ذخیره سازی اطلاعات 12 کیج ‫LFF با 4 کیج LFF اضافی که در سینی میانی قرار می گیرند.

‫مقدار سرسام آور 190 ترابایت استوریج ارائه می دهد. ‫درایوهای SAS ، SATA و NVMe همگی پشتیبانی می گردد، ‫تمامی این درایوها قابل جابجایی هستند بغیر از ‫درایوهای NVMe که از درگاه PCIe استفاده می کند. ‫این نوع درایو NVMe تا زمانیکه جریان داده آن به اتمام ‫نرسیده باشد نباید جابجا شود اگرنه داده ها از بین می رود، ‫به زبان دیگر باید صبر کرد تا چراغ LED روی ‫درایو دیگر چشمک نزند بعد اقدام به جابجایی نمود.

‫Smart Carrier های خاصی وجود دارد که بسته به نوع ‫استوریجی که استفاده می نمایید در سیستم نصب شده است. ‫همچنین Smart Carrier آپشنال دیگری وجود دارد که 2 درایو ‫SATA از نوع Microform با سرعت 6 گیگابیت را پشتیبانی می کند. ‫درایوهای uFF مدیر سیستم را قادر میسازد 2 درایو را توسط RAID5 بصورت همزمان ‫بر روی یک حامل نصب نموده تا بدین صورت قابلیت اطمینان و کاربردپذیری افزایش یابد.

‫فراموش نکنیم که حافظه های M.2 قابلیت نصب بر روی کارت Riser اصلی ‫و حافظه های Micro SD در درگاه مربوطه در پشت منبع تغذیه دارند، ‫همچنین مدیر سیستم می تواند 2 ماژول آپشنال SD را که قابلیت پیکربندی حالت Mirror ‫برای پشتیبانی از حالت Fail Safe در Hypervisor را دارد بر روی سیستم نصب نماید.

‫کنترلر P408i-a دو گیگابایت حافظه Cache قابل نوشتن و پشتیبانی ‫از عملکرد Raid و Bus Adapter را بصورت همزمان ارائه می دهد، ‫همچنین از 8 کانکشن سریع برای اتصال درایوهای SAS و SATA پشتیبانی می کند که قابلیت رمزگذاری ‫بصورت Built in را داراست و باتری Smart Storage درست در پشت سینی هارددرایوها قرار دارد. ‫این قطعه SAS را تا سرعت 12 گیگابیتس در ثانیه و ‫SATA را با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

‫کنترلر در یک اسلات ذخیره سازی اختصاصی قرار دارد و اسلات ‫های توسعه PCI شما را برای استفاده های دیگر حفظ می کند. ‫هدف از توسعه ای که در تعداد زیادی از کنترلرهای Storage نسل 10 رخ داده ‫، بهبود عملکرد ، در دسترس بودن داده ها تا 65% و کاهش 45% انرژی بوده است.

‫در یک سیستم تک پردازنده ای 4 فن به همراه سیستم ارائه می گردد و ‫برای دو پردازنده با حجم کاری استاندارد ، 6 فن در نظر گرفته شده است. ‫در یک شاسی کامل با 24 کیج SFF و 12 کیج LFF به همراه ‫استوریج های آپشنال ، 6 فن با عملکرد بالا مورد نیاز است.

Ram

سیستم مورد بررسی در این فیلم با یک ماژول حافظه 16 گیگابایتی با سرعت 2666MHz در ثانیه ‫(براساس انتخاب شما برای پردازنده و پیکربندی حافظه) ارائه می گردد. ‫با پردازنده سری Silver نصب شده بر روی سیستم ‫، سرعت حافظه به عدد 2400MHz محدود می گردد. ‫برای افزایش سرعت پردازش ، هر پردازنده 6 کانال حافظه و 2 ماژول حافظه ‫در هر کانال را پشتیبانی می کند ، یعنی 12 ماژول حافظه برای هر پردازنده، ‫مجموعا 24 اسلات حافظه DIMM برای پیکربندی با 2 پردازنده.

‫تمام سیستم های از پیش پیکربندی شده DL380 نسل 9 قادر هستند تا از 3 ترابایت حافظه ‫ذخیره سازی و 128 گیگابایت حافظه RAM با استفاده از 24 اسلات خود پشتیبانی نمایند. ‫ماژول های حافظه از نوع RDIMM و LRDIMM و NVDIMM همگی بر روی ‫این سیستم پشتیبانی شده ولی نمی توانند در کنار هم استفاده شوند. ‫با استفاده از حافظه های پایدار ، سیستم می‌تواند بیش از ‫یک ترابایت حافظه را برای عملکردی فوق‌العاده پشتیبانی کند.

Riser & Extender Card

NVMe Dem به یک باتری Smart Storage برای تامین نیرو جهت ‫پشتیبان گیری در زمانی که نیروی برق از دست می رود ، نیاز دارد. ‫حداکثر 8 اسلات توسعه PCIe 3.0 بر روی سیستم وجود دارد، بسته به ‫تعداد و نوع Riser و همچنین تعداد پردازنده های نصب شده بر روی سیستم.

‫اما در نظر داشته باشید که کیس درایوهای آپشنال ممکن است برخی از آن اسلات ‫ها را در اختیار گرفته باشند، اگر استوریج بیشتری مورد نیاز بوده باشد. ‫Riser اصلی اسلات های توسعه ای 1 تا 3 بعلاوه حافظه M.2 را پشتیبانی می کند. ‫Riser دوم اسلات های 4 تا 6 و Riser سوم 2 اسلات توسعه ای اضافه را ‫پشتیبانی می کنند . داشتن رایزر دوم و سوم نیازمند داشتن پردازنده دوم است.

‫اگر شما دو پردازنده داشته باشید و 24 کیج درایو 2.5 اینچی در جلو و 3 کیج درایو ‫2.5 اینچی در پشت نصب کرده باشید ، تنها 2 اسلات توسعه ای در دسترس خواهید داشت. ‫در شاسی از پیش پیکربندی شده ما ، سیستم مجموعا 3 اسلات PCIe پشتیبانی می ‫کند. شماره یک با 16 اسلات و شماره 2 با 8 اسلات ، هر دو با ارتفاع کامل، ‫البته اگر شما بیشتر این اسلات های توسعه ای را با استوریج های اضافه ‫به خدمت بگیرید ، سیستم همچنان از تعداد زیادی I/O پشتیبانی خواهد کرد.

‫یک آداپتور شبکه اترنت 4X1 تعبیه شده و یک Flexible LOM آپشنال ‫که می تواند 4 پورت با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند. ‫البته شما می توانید I/O های اضافه دیگری را با استفاده ‫از اسلات های توسعه ای باقیمانده بر روی سیستم نصب کنید.

Graphic Card

انعطاف پذیری نام دیگری است برای DL380 نسل دهم. برای برنامه های گرافیکی ‫و عملکرد محاسباتی بالا ، DL380 توسعه یافته است تا GPU ها را پشتیبانی کند.‫سیستم از 5 کارت گرافیکی تک اسلات و یا 3 کارت گرافیکی دو اسلات ‫برای برنامه های گرافیکی و بالا بردن پردازش پشتیبانی خواهد کرد.

Power Supply

همچنین امکان انتخاب منبع تغذیه سیستم با اندازه درست برای ‫PSU براساس پیکربندی و حجم کاری در این سیستم مهیا است. ‫شامل انتخاب منبع های تغذیه 500 وات ، 800 وات و 1600 وات که ‫طراحی الکتریکی و فیزیکی مشترکی در تمامی سرورهای نسل 10 دارند

Security

امنیت و مدیریت سیستم هم پیشرفت کرده است. با طراحی ‫جدید و برجسته قاب جلو شروع می کنیم که می تواند قفل شود. ‫با این حال پیشرفت اصلی در مدیریت ILO صورت گرفته است. ILO 5.0 پیشرفت هایی در سطح Firmware ‫و چیپست سفارشی HPE Silicon داشته است که HPE آن را Silicon Root of Trust خطاب می کند. ‫این ماژول یک اثرانگشت غیرقابل تغییر در Silicon ‫دارد که با سیستم عامل جدید ILO جفت شده است.

‫بدون اینکه وارد اطلاعات جزئی بسیار شویم باید گفت ILO 5.0 جدید طراحی شده تا در مقابل ‫هرگونه حمله به Firmware مقاومت نموده و مانع اجرای کدهای در معرض خطر Firmware شود، ‫حتی ممکن است تا زمانی که Firmware با اثرانگشت موجود ‫در Silicon مطابقت ننمایید ، سرور شروع به فعالیت نکند.

دیگر نرم افزار هایی که پیشنهاد می شود مانند Intelligent System Tuning کمک می کند تا حجم ‫کاری شما هرچقدر که باشد ، فرکانس پردازنده و هسته های آن را برای عملکرد بهتر اصلاح نمایید. ‫سیستم نسل دهم با نگاهی به سمت آنچه HPE ‫زیرساخت قابل ترکیب می نامد طراحی شده است.

‫اصولا توانایی ترکیب استاندارد پردازش ، ذخیره سازی اطلاعات و ‫شبکه ، به پیکربندی نیاز دارد که با الزامات حجم کاری مواجه گردد، ‫وقتی حجم کاری تغییر می کند ، سیستم می تواند دوباره در ‫سطح فیزیکی تغییر نموده تا حجم کاری جدید را هضم نماید، ‫براساس تقاضا ، همانطور که خیلی چیزها در طول روز تغییر می کند.

‫DL380 پرفروش ترین سرور دنیا بوده و Proliant DL380 نسل ‫دهم جدید قطعا این پلتفرم را به مرحله بالاتری برده است. ‫تغییرپذیری، قابلیت انعطاف و قابلیت اطمینان به همراه ‫ویژگی های پیشرفت کرده امنیتی، یک زیرساخت قابل ترکیب ‫و مصرف انرژی بهینه تر، همه کمک کرده اند تا ‫حجم های کاری در صنایع مختلف پشتیبانی گردد.

جستجو در مقالات و ویدیوها

آخرین مقالات آموزشی

آخرین ویدیوهای آموزشی

نویسنده مطلب:
اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Contact us Networkparts popup-تجهیزات شبکه راه های ارتباطی

تلگرام تجهیزات شبکه

واتساپ تجهیزات شبکه

اینستاگرام تجهیزات شبکه

فیسبوک تجهیزات شبکه

توییتر تجهیزات شبکه

یوتیوب تجهیزات شبکه