مقدمه رفع مشکل اتصال اینترنت
با گسترش دستگاههای هوشمند خانگی، بازیهای ابری و سرویسهای استریم ویدیو، حفظ اتصال اینترنت قوی از هر زمانی مهمتر است. اگر در حین بازی لیگ اف لجندز تاخیر دارید یا وقت زیادی طول میکشد تا موزیک دانلود شود، احتمالاً مشکل از طرف شماست و نه مشکلی مربوط به ارائهدهنده خدمات اینترنت شما. قبل از اینکه وقتی را برای تماس با شرکت فراهم کننده اینترنت خود صرف کنید، نکات زیر را برای رفع مشکل اتصال اینترنت خود بررسی کنید.
1) دستگاه ، مرورگر و یا سایت دیگری را تست نمایید
بیایید با رایج ترین مشکل شروع کنیم: آیا مشکل فقط بر روی یک دستگاه است یا همه دستگاههای شما را درگیر کرده است؟ اگر کامپیوتر شما مشکل دارد، ببینید آیا تبلت یا لپتاپ خودتان و یا افراد دیگر هم که از خدمات اینترنت مشابه شما استفاده می کنند، به اینترنت وصل می شود یا خیر. اگر مشکل فقط بر روی یک دستگاه رخ داده باشد، میتوانید با اطمینان مشکل را به این دستگاه خاص محدود کنید.
اگر یک وبسایت خاص بارگیری نمیشود، سعی کنید یک وبسایت دیگر را امتحان کنید. اگر بتوانید به وبسایتهای دیگر بهخوبی دسترسی پیدا کنید، احتمالاً مشکل از وبسایتی است که سعی در ورود به آن دارید و شما باید منتظر بمانید تا آنها مشکلات خود را برطرف کنند. سعی کنید آدرس وبسایت را در سایتهای downforeveryoneorjustme.com یا downdetector.com وارد کنید تا ببینید آیا مشکلی در خدمات سایت مورد نظر شما وجود دارد یا که نه.
اگر هیچ مشکلی شناسایی نشد، ممکن است مشکل از حافظه نهان (Cache) مرورگر شما باشد. برای آزمایش می توانید وبسایت را در یک پنجره مرورگر خصوصی (Incognito Window) باز نموده یا حتی از مرورگر متفاوتی استفاده نمایید. اگر این روش باعث برطرف شدن مشکل شما شود نشان از این دارد که کش و کوکیهای ذخیره شده در مرورگر باعث عدم دسترسی شما به سایت موردنظر شده اند و کافی است برای رفع مشکل اتصال اینترنت به مرورگر اصلی خود بازگشته و حافظه نهان و کوکیهای مرورگر خود را پاک کنید.
2) تنظیمات WiFi خود را بررسی بفرمایید
برای رفع مشکل اتصال اینترنت کامپیوتر خود، در ویندوز بر روی نماد سیگنال وای فای را در گوشه پایینی سمت راست صفحه چک کنید و در مک، در گوشه بالا سمت راست صفحه نگاه کنید. بر روی آیکون کلیک کنید و مطمئن شوید که به شبکه وایفای (Wi-Fi) مناسب متصل شدهاید. اگر اینطور نیست، ممکن است بصورت ناخواسته به شبکه اشتباهی متصل شده باشید.
کاربران ویندوز میتوانند اولویت اتصال را تغییر دهند یا بر روی یک شبکه راست کلیک کرده و گزینه Forget را انتخاب کنند. در مک، به System Preferences > Network > Advanced بروید و هر شبکه غیرمطلوبی را که در بخش Auto-Join قرار دارد، غیرفعال کنید.
اگر به شبکه صحیح متصل هستید و هنوز مشکل دارید، ویندوز میتواند به شما در تشخیص مشکل کمک کند. بر روی آیکون شبکه در Task bar خود راستکلیک کنید و گزینه Troubleshoot problems را انتخاب کنید تا روند تشخیص مشکلات شبکه ویندوز اجرا شود. این کار ممکن است با بازنشانی آداپتور، مشکلات متداول را برطرف کند.
همچنین میتوانید تنظیمات آداپتور شبکه خود را در قسمت Network and Sharing Center در Control Panel بررسی کنید تا مطمئن شوید که آداپتور از آدرس و تنظیمات صحیح استفاده میکند.
3) بسته اینترنت خودتان را چک کنید
http://Speedtest.netاگر اینترنت شما کار میکند اما کمتر از انتظار شما سرعت دارد، به سایتی مانند Speedtest.net بروید و یک تست سرعت اجرا کنید. شما یک عدد به واحد مگابیت در ثانیه خواهید گرفت که سرعت واقعی کامپیوتر شما را نشان میدهد. سپس به وبسایت ارائهدهنده خدمات اینترنت خود بروید و صورتحساب خود را بررسی کنید.
اگر عدد موجود در صورتحساب شما با سرعتی که از تست سرعت بدست آورده اید یکسان باشد، به این معناست که سرعت صحیحی را دریافت میکنید. اگر احساس کنید که این سرعت برای شما کند است، شما باید به سرعتی بیشتر ارتقاء دهید. اگر تست سرعت شما به طرز قابل ملاحظهای کمتر از سرعتی است که برای آن پرداخت میکنید، در واقعاً با مشکلاتی روبرو هستید و باید با ادامه دادن فرآیند نسبت به رفع مشکل اتصال اینترنت اقدام نمایید.
4) سیستم خود را برای احتمال وجود ویروس بررسی کنید
گاهی اوقات اتصال اینترنت شما ممکن است تحت تأثیر کدهای مخرب موجود در کامپیوتر قرار گیرد. نرمافزارهای جاسوسی، ویروسها و Malware ها میتوانند هرکدام تأثیر قابل توجهی بر سرعت مرورگر وب و عملکرد کلی سیستم شما داشته باشند. اگر هیچ چیز دیگری معقول به نظر نمیآید، یک اسکن ویروس انجام دهید تا برای رفع مشکل اتصال اینترنت کامپیوتر خود از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
ویندوز با ویندوز دیفندر که به صورت پیشفرض در آن داخل شده است، میتواند این کار را به خوبی انجام دهد، هرچند که ابزارهای رایگان و پرداختی دیگری نیز در دسترس هستند. و بله، حتی اگر مک داشته باشید نیز لازم است تا برای تهیه یک نرم افزار ضد ویروس خوب هزینه نمایید و قطعا این دستگاه ها نیز همچون ویندوز در برابر ویروس ها دارای مصونیت نمی باشند.
5) دور زدن سرور DNS
وقتی یک وبسایت را در مرورگر وارد میکنید، کامپیوتر شما آدرس IP آن وبسایت را با استفاده از یک سرور سامانه نامگذاری دامنه (DNS) جستجو میکند. گاهاً این سرورها ممکن است مشکلاتی داشته باشند که این ایرادات باعث مشکلاتی در بازدید از وبسایتها میشود.
این موضوع را می توان به داشتن یک تلفن با لیست مخاطبین ناکارآمد تشبیه نمود. به عبارتی دیگر شما دارای قابلیت تماس با افراد هستید، اما شماره کسی را نمیدانید.
شما میتوانید سعی کنید مشکل را با پاک کردن حافظه نهان DNS حل کنید. گاهی اوقات ریست کردن ممکن است کمک کند. در غیر این صورت، میتوانید سرور DNS را به صورت کلی یا در سطح دستگاه شخصی یا Router خود تغییر دهید.
6) رمزگشایی چراغهای چشمکزن
اگر به هیچ عنوان به اینترنت وصل نمیشوید، به مودم و روتر خود نگاهی بیندازید. هر دو باید چندین نشانگر وضعیت LED داشته باشند؛ اگر هیچکدام از آنها روشن نیستند، احتمالاً مودم یا روتر از برق خارج شده یا خاموش شدهاند. کابل برق را قطع کنید – اگر همزمان یک مودم و یک روتر دارید، هر دو را قطع کنید – سپس مودم را پس از یک یا دو دقیقه مجددا به برق وصل کنید.
اگر Modem یا Router شما دارای کلید Power است، مطمئن شوید که این کلید در وضعیت روشن است. هنگامی که چراغهای آن روشن میشوند، منتظر بمانید تا بهطور کامل راهاندازی شود. اگر هنوز چراغها را پس از وصل کردن نمیبینید، ممکن است منبع تغذیه خراب شده باشد یا پریز برق خراب باشد.
اگر برخی از چراغها روشن هستند اما برخی از آنها خاموش یا بهطور تکراری چشمک میزنند، باید به دقت بیشتری به آنها نگاه کنید. به عنوان مثال، اگر چراغهای مودم شما به جای روشن بودن چشمک میزنند، ممکن است قادر به پیدا کردن اتصال اینترنت نباشد و نیاز به یک مودم جدید یا تماس با ارائهدهنده خدمات اینترنت خود داشته باشید.
اگر چراغ شبکه روتر شما روشن است اما چراغهای Wi-Fi خاموش هستند، ممکن است نیاز به فشار دادن دکمه Wi-Fi یا فعالسازی دوباره Wi-Fi از منوی ادمین مودم داشته باشید. لازم است مستندات مودم یا روتر خود را بررسی کنید تا متوجه شوید چه اطلاعاتی از چراغها به شما میدهند.
7) چه کسان دیگری از اینترنت استفاده میکنند؟
ممکن است همه چیز به درستی کار کند، اما یک برنامه در کامپیوتر شما یا کسی دیگر در خانه تمام پهنای باند شما را مصرف کند. برای رفع مشکل اتصال اینترنت کامپیوتر خود در ویندوز، با فشردن Ctrl + Shift + Esc Task Manager را باز کنید و بر روی ستون Network کلیک کنید تا بر اساس مصرف شبکه مرتب شود. در مک، با فشردن Command + Space برای باز کردن Spotlight، “Activity Monitor” را تایپ کنید و به تب Network در Activity Monitor بروید.
اگر یک برنامه خاص بسیاری از پهنای باند را استفاده میکند – مثل زمانی که یک فایل بزرگ دانلود میکنید – شاید فقط باید منتظر بمانید تا آن فرآیند به اتمام برسد یا آن را لغو کنید تا اتصال اینترنت شما دوباره به حالت قبلی برگردد. اگر در سیستم خود هیچ مقصر واضحی ندیدید، ببینید آیا کسی دیگر در خانه فایل بزرگی را در دستگاه خود دانلود میکند و او را از انجام این کار منع کنید.
اگر کسی در خانه یا محل کار از یک سرویس استریم بازی استفاده میکند، اجازه ندهید تمام پهنای باند شبکه را به خود اختصاص دهد. همچنین همیشه این احتمال وجود دارد که یک همسایه از Wi-Fi شما استفاده غیرقانونی نماید. برای اینجور مواقع دستورالعملهایی برای دیدن افرادی که در شبکه شما هستند و چگونگی اخراج آنها وجود دارد که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید به راحتی آموزش های لازم را برای قطع دسترسی این افراد و رفع مشکل اتصال اینترنت بیابید.
8) سیگنال دریافتی خود را تقویت کنید
اگر از Wi-Fi استفاده میکنید، ممکن است مشکلات زیادی باعث کاهش سرعت اتصال شما شوند. سعی کنید کامپیوتر خود را مستقیماً به مودم با یک کابل Ethernet وصل کنید. اگر این کار مشکل را حل کند، به این معناست که سیگنال Wi-Fi شما به اندازهای ضعیف شده که سرعت اینترنت شما را تخریب میکند.
نماد Wi-Fi را در کامپیوتر خود چک کنید، چند خط سیگنال دارید؟ اگر کم خط دارید، ممکن است نیاز باشد مودم یا روتر خود را به یک مکان مرکزیتر در خانه منتقل کنید یا یک گسترشدهنده (تقویت کننده) Wi-Fi بخرید. (اگر از پیش یک گسترشدهنده Wi-Fi دارید، ممکن است کیفیت آن ضعیف باشد).
اگر خطوط شما پر باشند اما در ساختمان شما زیادی شبکههای Wi-Fi وجود داشته باشد، ممکن است فشار زیادی وجود داشته باشد، و تغییر کانال یا استفاده از باند 5GHz ممکن است به رفع مشکل اتصال اینترنت کمک کند.
9) Firmware خود را بروزرسانی کنید
Firmware یک نرمافزار جاسازی شده در سطوح پایین سخت افزاری مودم، روتر و سایر سختافزارهای شبکه شما می باشد که وظیفه راه اندازی این دستگاه ها را برعهده دارد. بیشتر تولیدکنندگان بهروزرسانیهای فریمور قابل دانلود ارائه میدهند که مشکلات عملکردی را حل کرده و ویژگیهای جدید اضافه کرده و سرعت را افزایش میدهند. اگر مشکل و عیوبی در عملکرد سیستم شما وجود دارد، احتمالاً با بهروزرسانی، این مشکلات برطرف خواهند شد باعث رفع مشکل اتصال اینترنت شما خواهد گردید.
در بخش تنظیمات مودم یا روتر خود به دنبال ابزار بهروزرسانی Firmware بگردید و به دقت دستورالعملها را دنبال کنید تا اطمینان حاصل شود که شما نسخه صحیحی را نصب میکنید. هرگز فریمور را از سایتهای شخص ثالث دانلود نکنید.
10) تنظیمات خود را پاک کنید
اگر قبلاً تنظیمات مودم یا روتر خود را تغییر دادهاید و در حال حاضر مشکلی وجود دارد، سعی کنید روتر خود را به پیکربندی کارخانه بازگردانید. برای اکثر این دستگاه ها، این شامل فشردن یک دکمه بازنشانی بسیار کوچک (Reset) در پنل پشتی یا زیرین دستگاه و نگه داشتن آن برای چند ثانیه است، تا زمانی که چراغهای LED شروع به چشمک زدن میکنند.
پس از ریست دستگاه، میتوانید از طریق وارد نمودن آدرس دسترسی که بر روی برچسب مشخصات دستگاه درج شده است و معمولا آدرسی مشابه 192.168.1.1 یا مشابه آن می باشد در مرورگر، وارد رابط کاربری تحت وب شوید و آن را از ابتدا پیکربندی نمایید. فقط مواظب باشید که تنظیمی که مشکل را ایجاد کرده است را دوباره فعال نکنید.
این روش معمولا باعث بازگشتن مودم یا روتر به تنظیمات کارخانه و رفع مشکل اتصال اینترنت می گردد ولی باید در نظر داشته باشید که ممکن است تنظیمات دسترسی به خدمات دهنده اینترنت خود را از دست بدهید. پس بهتر آن است که چنانچه برای اولین بار است که این شیوه را اجرا می نمایید، از راهنمایی پشتیانی سرویس دهنده اینترنت خود بهره ببرید.
11) یک مودم سریعتر تهیه کنید
اگر از یک مودم یا روتر قدیمی با استانداردهای 802.11b یا 802.11g استفاده میکنید، ممکن است برای رفع مشکل اتصال اینترنت کامپیوتر یا تلفن همراه نیاز داشته باشید تا به یک روتر جدید و قدرتمندتر ارتقا دهید، به ویژه اگر چندین کامپیوتر، گوشی هوشمند و سایر دستگاهها در حال استفاده از آن می باشند.
یک روتر دو باند به شما دو باند رادیویی میدهد که میتوانید از آنها انتخاب کنید و به شما امکان میدهد یک باند را به دستگاههایی که نیاز به پهنای باند زیادی دارند، مانند دستگاههای پخش ویدیو و کنسولهای بازی، اختصاص دهید. یک روتر سه باند سه باند را ارائه میدهد و میتواند فعالیت بیشتری در شبکه شما پشتیبانی کند.
علاوه بر این، روترهای جدید از آخرین فناوریها برای ارائه تروپوت سریع با دامنه وای-فای گستردهتر استفاده میکنند. آخرین استاندارت روتر 802.11ax یا همان Wi-Fi 6 و نسخه بهبود یافته آن Wi-Fi 6E است. اگر برای رفع مشکل اینترنت کامپیوتر خود تصمیم به خرید مودم یا روتر جدید دارید، حتما مقاله معرفی برترین مودم ها و روترهای سال 2022 ما را در این رابطه مطالعه بفرمایید.
12) به سمت مبدا سیگنال حرکت کنید
اگر اقدامات اصلاحی بر روی مودم و روتر شما برای رفع مشکل اتصال اینترنت به نتیجه نرسیده، ممکن است مشکل از مراحل بالاتر باشد. اتصال وارد شده به خانه خود را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که کابل اصلی خراب نشده باشد.
اگر یک تقسیمکننده کابل می بینید، مطمئن شوید که هر اتصال محکم است و اتصالها به درستی فشرده شدهاند. اگر تقسیمکن مشکوک به نظر برسد (به عنوان مثال، زنگ زده یا کثیف باشد)، سعی کنید آن را تعویض کنید. تقسیمکنهای ارزان همچنین میتوانند به کیفیت سیگنال آسیب برسانند، بنابراین اگر نیازی به تقسیم سیگنال ندارید، سعی کنید کاملاً از آن خلاص شوید.
13) آخرین راه رفع مشکل اتصال اینترنت: تماس با ارائهدهنده خدمات
اگر همه چیز را برای رفع مشکل اتصال اینترنت امتحان کرده و همچنان با مشکلات اتصال به اینترنت مواجه هستید، وقت آن است تا با ارائهدهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید. ممکن است مشکل از سمت آنها باشد و نیاز به اتصال جدید در اطراف خانه شما یا تجهیزات جدید، مانند یک مودم بهتر یا یک تقویتکننده، داشته باشید.
اگر در برخی اوقات از روز (به عنوان مثال پس از ساعات کاری) کاهش سرعت تجربه میکنید، ممکن است این امکان وجود داشته باشد که ارائهدهنده خدمات اینترنت شما نتواند بار ناشی از افزایش استفاده کاربران در ساعات عصرگاهی و پایانی روز از اینترنت در منطقه شما را پوشش دهد. در این صورت ممکن است بخواهید یک ارائهدهنده خدمات جدید پیدا کنید.
بروزرسانی 18.1.1403) بررسی تداخلات
گاهی تداخلات الکترومغناطیسی از سایر دستگاهها میتوانند بر کیفیت سیگنال Wi-Fi شما تأثیر بگذارند. برای بررسی این موضوع، به موارد زیر توجه کنید:
تغییر مکان مودم/روتر: مکان مودم/روتر خود را به دور از دستگاههای فلزی، لوازم برقی، و دیگر دستگاههای بیسیم مانند تلفنهای بیسیم، مانیتورها و مایکروویو انتقال دهید.
تغییر کانال Wi-Fi: از نرمافزارهایی مانند Wi-Fi Analyzer برای شناسایی کانالهای Wi-Fi شلوغ استفاده کرده و سپس کانال مودم/روتر خود را به کانالهای خلوتتر تغییر دهید.
استفاده از شبکه مهمان: اگر برای میهمانان از شبکه Wi-Fi خود استفاده میکنید، بهتر است یک شبکه مهمان جداگانه ایجاد کنید تا ترافیک آنها را از ترافیک دستگاههای شخصی خود جدا شود.
- ارتقاء دستگاههای Wi-Fi قدیمی به نسلهای جدیدتر مانند 802.11n/ac/ax میتواند به بهبود کارایی شبکه کمک کند.
- در صورت استفاده از یک شبکه Wi-Fi در ابعاد بزرگ با تعداد زیادی دستگاه کاربر، بهتر است تا از یک سیستم Wi-Fi مش (Mesh) استفاده کنید که پوشش و عملکرد بهتری را فراهم میکند.