networkparts icon-200px-تجهیزات-شبکه-لوگو
ورود | ثبت نام
تجهیزات شبکه-networkparts-تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز

تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز 10 و 11 (بکاپ)

لینک کوتاه مطلب:
https://networkparts.ir/?p=134483

سرفصل مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

دلایل تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز

تا حالا با خودتان فکر کردید اگر به یکباره ویندوز شما دچار مشکل شود شما چه کاری میتوانید انجام دهید تا اطلاعات خود را نجات دهید، بدون اینکه نیاز باشد دوباره ویندوز خود را نصب کنید؟ گاهی برای ما پیش آمده که ناگهان با روشن کردن کامپیوتر متوجه شدیم ویندوز ما با مشکلاتی روبرو شده یا ویندوز به طور کامل بوت نشده است و ندانستن راه حل آن میتواند بسیار آزار دهنده باشد.

در این مقاله قصد داریم با آموزش یک راه حل به شما کمک کنیم تا بتوانید از تمامی اطلاعات خود نسخه پشتیبان (Backup) تهیه نموده و در صورت نیاز به سرعت نسخه پشتیبان خود را بازگردانید (Restore).

با تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز از طریق System image ، شما یک کپی کامل از ویندوز 10 یا 11 که شامل تمام اطلاعات داخل ویندوز شما میشود اما چون نمیتوانید فایل ها را در این روش به طور جداگانه ذخیره کنید میبایست به طور منظم بکاپ بگیرید تا تمام اطلاعات جدید را پوشش دهید.

قبل از اینکه شروع به بکاپ گرفتن کنید ابتدا میبایست یک حافظه جداگانه مانند یک هارد اکسترنال یا حتی DVD یا روش های تازه تر مانند یک حافظه شبکه ای یا یک Network Attached Storage یا همان (NAS) آماده داشته باشید تا system file خود را در آن ذخیره کنید.

نحوه آماده سازی بکاپ (Backup)

ابتدا وارد Control panel شوید سپس در قسمت View یکی از دو حالت Large icons یا Small icons را انتخاب کنید سپس وارد قسمت Backup and Restore (Windows 7) بشوید (درست است که در این گزینه ذکر گردیده برای ویندوز 7 میباشد ولی به درستی برای ویندوز های 10 و 11 هم کار میکند)

تجهیزات شبکه-networkparts-تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز-1

برای تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز در سمت چپ تصویر بر روی  گزینه Create a system image کلیک کنید. در پنجره باز شده میتوانید نحوه بکاپ گرفتن خود را انتخاب کنید که بر روی هارد درایو داخلی کامپیوتر یا به صورت اکسترنال باشد یا حتی بر روی یک الی چند DVD یا NAS ذخیره کند. اگر قصد دارید روی یک هارد درایو اکسترنال ذخیره کنید اطمینان حاصل کنید که هارد درایو شما دارای فرمت NTFS باشد.

حال بر روی Next کلیک کنید. 

تجهیزات شبکه-networkparts-تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز-2

سپس مشخص کنید که قصد دارید نسخه پشتیبان بر روی کدام  پارتیشن هارد دیسک شما ذخیره شود سپس بر روی Start Backup کلیک کنید تا از ویندوز شما یک Image File تهیه گردد.

تجهیزات شبکه-networkparts-تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز-3

یک دیسک برای بازیابی سیستم خود درست کنید

یک نکته مهم که گاها نادیده گرفته می شود، ایجاد یک دیسک بازیابی سیستم می باشد تا درصورتی که ویندوز شما به درستی بوت نگردید، بتوانید ویندوز خود را از طریق آن دیسک بازیابی کنید.

برای اینکار یک CD یا DVD خالی را درون CD-ROM خود قرار داده سپس در صفحه Backup and Restore(Windows7) از منوی سمت چپ بر روی گزینه Create a system repair disc کلیک نموده و پس از اینکه DVD خود را در تصویر دیدید بر روی گزینه Create disc کلیک نمایید.

تجهیزات شبکه-networkparts-تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز-4

حال اگر زمانی ویندوز شما دچار مشکل شد میتوانید به سرعت از طریق این دیسک ویندوز خود را بازیابی نمایید.

بازیابی سیستم از طریق نسخه پشتیبان

تصور کنید که در یک روز کاری به دلیل عملکرد نادرست سیستم عامل خود دچار مشکلاتی شده اید و بعد از جستجوی انواع شیوه های رفع مشکل، مشکل شما کماکان لاینحل باقیمانده است. این دقیقا زمانی است که به یاد خواهید آورد که نسخه پشتیبان سیستم عامل ویندوز شما کارایی دارد. پس اطمینان حاصل کنید که هارد درایو حامل نسخه پشتیبان به سیستم متصل بوده یا CD بکاپ درون CD-ROM قرار دارد.

مراحل بازیابی در ویندوز 10

در ویندوز 10 ابتدا وارد تنظیمات شده سپس به صفحه Update & Security شوید سپس وارد Recovery شده و در سمت راست تصویر زیر Advance startup بر روی Restart now کلیک کنید.

مراحل بازیابی در ویندوز 11

در ویندوز 11 وارد Setting شده سپس وارد قسمت system سپس Recovery شوید سپس بر روی دکمه Restart now کنار Advanced startup کلیک کنید.

تجهیزات شبکه-networkparts-تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز-5

سپس در پنجره Choose an option وارد قسمت Troubleshoot و سپس از قسمت Advanced Options به گزینه System Image Recovery رفته و از آنجا گزینه See more recovery options انتخاب نموده و در نهایت System Image Recovery را انتخاب کنید.

تجهیزات شبکه-networkparts-تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز-6

در این مرحله ویندوز بصورت اتوماتیک نسخه پشتیبانی که قبلا تهیه نموده اید را شناسایی نموده و به نمایش در می آورد. بر روی Next کلیک کنید، اگر دکمه Next وجود نداشت گزینه Select a System Image را انتخاب نموده و بصورت دستی نسخه پشتیبانی را که می خواهید بازیابی (Recover) نمایید را انتخاب کنید و مراحل را دنبال کنید.

تجهیزات شبکه-networkparts-تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز-7

اگر ویندوز شما بوت (Boot) نمی شود

ابتدا CD یا DVD که در مراحل بالاتر بعنوان Repair Disc تهیه نموده اید در CD-ROM قرار داده و سیستم خود را روشن کنید. سپس صفحه ای که شامل گزینه Choose an option برای شما به نمایش در می آید. با انتخاب این گزینه شما باید مطابق مراحلی که در بالا ذکر شده را دنبال کنید تا ویندوز خودرا بازیابی کنید.

با توجه به آنکه تلاش نموده ایم این آموزش مختصر و مفید و دور از جزئیات اضافه تهیه  شود، امیدواریم برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. خوشحال خواهیم شد نقطه نظرات شما عزیزان را در مورد این مطلب بدانیم.

جستجو در مقالات و ویدیوها

آخرین مقالات آموزشی

آخرین ویدیوهای آموزشی

نویسنده مطلب:
اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی
Contact us Networkparts popup-تجهیزات شبکه راه های ارتباطی

تلگرام تجهیزات شبکه

واتساپ تجهیزات شبکه

اینستاگرام تجهیزات شبکه

فیسبوک تجهیزات شبکه

توییتر تجهیزات شبکه

یوتیوب تجهیزات شبکه