networkparts icon-200px-تجهیزات-شبکه-لوگو
ورود | ثبت نام
تجهیزات شبکه-networkparts-آموزش اتصال به CLI سوییچ سیسکو از Termianl

آموزش اتصال به CLI سوییچ های تجاری سیسکو از Termianl

لینک کوتاه مطلب:
https://networkparts.ir/?p=12283

سرفصل مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

آموزش اتصال به CLI سوییچ سیسکو از Termianl

مقدمه

بعنوان صاحب یک کسب و کار که تجهیزات تجاری سیسکو را دارد ‫، شما احتمالا تجربه کار با رابط کاربری وب را داشته اید، ‫همان UI ، رابط کاربری وب به شما اجازه می دهد تا به سیستم ‫خود وارد شوید تا به امکانات فراوانی دسترسی داشته باشید

‫از جمله پیکربندی جادویی (Configuration Wizards) ‫و منوی کشویی صفحه ناوبری و حتی بخش راهنمایی، ‫این ساده ترین مسیر هدایت شده برای تنظیم و مدیریت سیستم شما است. شبیه ‫شنا کردن است زمانی که مربی خودتان را در کنارتان دارید، کمکش مفید است. ‫ار سوی دیگر رابط کاربری خط فرمان (CLI) راهی قدیمی برای افزودن و یا تغییر ‫دادن تنظیمات بر روی برخی از تجهیزات شبکه است ، از جمله سوییچ تجاری Cisco.

‫اگر شما CLI را تجربه کرده باشید می ‫دانید که ابزاری قدرتمند برای پیکربندی است، ‫لازم نیست که مانند Web UI در بین صفحات بسیار ‫زیاد جابجا شوید ، کاری که ممکن است سخت باشد ‫یا ممکن است استفاده از CLI چالشی سخت برای شما باشد چون ‫باید بدانید که دقیقا به چه فرمانی برای وارد کردن نیاز دارید.

‫شاید از این مخمصه در گذشته میترسیدید ولی الان آماده هستید که تا شروع ‫کنید به یاد گرفتن مقدمات CLI ، هیچ نگران نباشید ، هیچ خطری در کمین نیست. ‫ما در این قسمت به شما نشان خواهیم داد که چگونه به ترمینال دسترسی پیدا ‫کنید تا از رابط کاربری خط فرمان استفاده کنید ، یعنی CLI سوییچ تجاری سیسکو.

اتصال به CLI سوییچ سیسکو بصورت SSH

‫برای استفاده از ترمینال برای اتصال به CLI سوییچ سیسکو از طریق Terminal شما اول باید یک ‫شبیه ساز ترمینال که PuTTY نام دارد را دانلود و برروی سیستم نصب نمایید. ‫نرم افزار PuTTY یک شبیه ساز ترمینال رایگان و متن باز است که ‫Secure Shell (SSH) ، Telnet و Remote Login را پشتیبانی می کند.

‫مطمئن شوید که نسخه صحیحی از نرم افزار را مطابق با سیستم عامل خود ‫دانلود می نمایید ، در این مورد من نسخه 64 بیتی ویندوز را دانلود می کنم. ‫بر روی سوییچ لازم است که شما چند تنظیم را تغییر دهید تا ارتباط ترمینال ‫مجاز گردد ، در رابط کاربری وب سوییچ نام کاربری و پسورد را وارد کنید. ‫نام کاربری و پسورد پیش فرض ، هر دو cisco است ، با حروف کوچک.

‫در این مورد من مشخصات ورود خودم را وارد می کنم ، وقتی ‫مشخصات کاربری را وارد کردید بر روی Log in کلیک کنید. ‫حالا که وارد سوییچ شدید به زبانه Security ‫بروید و سپس به TCP/UDP Services بروید. ‫اینجا گزینه Telnet Service و SSH Service ‫را فعال نمایید و بر روی Apply کلیک کنید.

‫یک پیام Success ظاهر خواهد شد که به شما اجازه می ‫دهد که تغییرات ایجاد شده را برای همیشه ذخیره کنید، ‫به بالای صفحه بروید و بر روی آیکون چشمک زن Save کلیک نمایید.

‫در قدم بعدی برنامه PuTTY راه اندازی ‫می کنیم و IP آدرس سوییچ را وارد می نماییم، ‫گزینه SSH را برای نوع ارتباط انتخاب کرده و شماره ‫Port را 22 قرار داده و بر روی Open کلیک می کنیم. ‫از آنجایی که این اولین بار است که از این طریق وارد سوییچ می شویم ، ‫PuTTY اخطار امنیتی نمایش می دهد ، شما هم ممکن است مشابه این را ببینید، ‫با کلیک بر روی Yes تایید می کنید که RSA در Keep Fingerprint اضافه گردد.

‫در مرحله بعد نام کاربری و پسورد را ‫وارد نمایید تا به سوییچ دسترسی پیدا کنید، ‫حالا شما آماده هستید برای وارد نمودن دستورات تا ‫تنظیمات موردنظر خودتان را اضافه نموده یا تغییر دهید. ‫برای پایان دادن به نشست SSH کلمه exit را تایپ ‫نمایید ، این فرمان نشست SSH را متوقف می کند.

اتصال به CLI سوییچ سیسکو بصورت Telnet

‫اگر شما می خواهید که  اتصال به CLI سوییچ سیسکو را از طریق ‫Telnet انجام دهید ، مراحل تقریبا یکسان است، ‫PuTTY را باز می کنید ، IP آدرس سوییچ را وارد می کنید و بعد Telnet ‫را بعنوان نوع ارتباط انتخاب می کنید ، شماره Port عدد 23 خواهد بود. ‫بر روی Open کلیک کنید و نام کاربری و ‫پسورد خودتان را وارد کنید و Enter را بزنید. ‫حالا شما وارد شده اید ، تنظیمات خودتان را انجام ‫دهید. زمانیکه کار شما تمام شد exit را وارد کنید.

‫به همین سادگی!!! حالا شما می دانید که چطور از ‫ترمینال استفاده کنید تا به سوییچ تجاری سیسکو متصل شوید.

ممنون که همراه ما بودید

جستجو در مقالات و ویدیوها

آخرین مقالات آموزشی

آخرین ویدیوهای آموزشی

نویسنده مطلب:
اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

Contact us Networkparts popup-تجهیزات شبکه راه های ارتباطی

تلگرام تجهیزات شبکه

واتساپ تجهیزات شبکه

اینستاگرام تجهیزات شبکه

فیسبوک تجهیزات شبکه

توییتر تجهیزات شبکه

یوتیوب تجهیزات شبکه