networkparts icon-200px-تجهیزات-شبکه-لوگو
تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها

مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها

لینک کوتاه مطلب:
https://networkparts.ir/?p=12276

سرفصل مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

مقدمه

آیا ادعای مایکروسافت مبنی بر اینکه “این سیستم عامل بهترین در نوع خود است” در اجرای بازی ها نیز صدق می کند ؟! آیا یک سیستم عامل می تواند عملکرد سخت افزار را در اجرای بازی افزایش دهد ؟ 

در این مقاله قصد داریم به مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها پرداخته و از راه تجربی (آزمون و خطا) به سوالات بالا پاسخ دهیم. لازم بذکر است که این تست توسط لپ تاپ گیمینگ Alienware توسط مجله معتبر PC Magazine اجرا گردیده است.

تجهیزات-شبکه-PCMag

آیا باید به سمت ویندوز 11 حرکت کنیم ؟

ویندوز 11 مجموعه ای از امکانات رابط کاربری و تغییرات کیفی را پیشنهاد می دهد، ولی آیا ادعای مایکروسافت مبنی بر اینکه “این سیستم عامل بهترین در نوع خود است” در اجرای بازی ها نیز صدق می کند ؟! این سوالی است که در ادامه قرار است با آزمایشات تجربی به آن پاسخ دهیم. بخشی از این ادعا می تواند بخاطر ادغام برخی از گزینه های بازی در تنظیمات ویندوز باشد و برخی دیگر نیز بر می گردد به کنسول Xbox در ویندوز.

قیمت خرید یک کارت گرافیکی این روزها آن قدر بالا رفته که انتخاب کردن از میان گزینه های موجود در بازار مانند انجام یک انتخاب مهم زندگی شده است !!! معیار هایی مانند Frame Rates ، اجرای تصاویر Raw و …

لپ تاپ تست ، نرم افزار های بنچ مارک و بازی های مورد استفاده

Alienware X15 دارای اجزای اصلی زیر می باشد:

قطعا مشخصات فوق بالاترین کانفیگ قابل خریداری نمی باشند ولی بطور مشخص کانفیگی عالی برای یک لپ تاپ گیمینگ باریک و جمع و جور می باشد. در این تست ما دو نرم افزار از شرکت 3DMark را بخدمت گرفتیم ، اول نرم افزار Time Spy و دیگریNight Raid  .

برای مقایسه ویندوز 10 و 11 از سه بازی درجه AAA استفاده کردیم (در دو نوع تنظیم گرافیکی)

      1. Assassin’s Creed Valhalla
      2.  F1 2021
      3. Rainbow Six: Siege
      4. Red Dead Redemption 2
      5. Forza Horizon 5

برای بدست آوردن یک مقیاس از توانایی اجرای و تفاوت های موجود به اجبار تمامی تست ها در دو تنظیم گرافیکی مختلف انجام شد، البته بغیر از دو بازی آخر که با بیشترین مقادیر کیفیت گرافیکی مورد تست قرار گرفتند تا بتوان بشکلی دیگر به سخت افزار لپ تاپ فشار وارد نمود. همچنین بازی F1 2021 دو نوبت اجرا گردید و در هر دونوبت با بیشتر میزان در تنظیمات گرافیکی، به این دلیل که در نوبت نخست گزینه Nvidia’s DLSS image-sharpening tech خاموش بود و در نوبت دوم این گزینه روشن قرار گرفت

تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها-Alienware x15

لپ تاپ گیمینگ Alienware X15

قبل از شروع تست: برخی از اتظیمات ویندوز 11 برای انجام بازی

قبل از اینکه مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی را شروع کنیم لازم است که برخی از ویژگی های داخلی ویندوز 11 برای بازی ها اشاره کنیم زیرا این گزینه ها در نتایج نهایی تست ما قطعا تاثیر گذار خواهند بود.

برای تازه کارها بصورت پیش فرض در بخش Gaming ویندوز 11 گزینه اضافه شده است که Game Mode خوانده می شود و فعال است. سیستم عامل می گوید که “این گزینه با غیرفعال کردن بسیاری از پردازش ها در پس زمینه، بهره وری سیستم را در زمان بازی افزایش می دهد”. 

صفحه پشتیبانی مایکروسافت به این نکته اشاره کرده است که حالت Game Mode اجازه نخواهد داد که درایورها در پس زمینه نصب گردند و این موضوع کمک می کند تا به نرخ فریم ثابت تری دست پیدا کنیم که البته خود این موضوع نیز به توان سخت افزاری سیستم مورد استفاده بستگی خواهد داشت. اینها ادعاهای بزرگی هستند که ما در ادامه مقایسه ویندوز 10 و 11 به صحت آنها پی خواهیم برد.

تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها--Game Mode

همچنین در زیر بخش تنظیمات نمایشگر (در تنظیمات Display را انتخاب کنید > سپس Graphics و بعد بر روی گزینه change default graphics settings) گزینه هایی وجود دارد برای سخت افزار کارت گرافیکی که نرخ نوسازی فریم ها را تنظیم می کند. اولی می گوید که تاخیر را کاهش داده و عملکرد را افزایش می دهد، در حالیکه دومی اساسا یک اجبار جهانی (V-Sync) است. این دو گزینه و حالت Game Mode همه برای آزمایشات آتی بر روی فعال تنظیم شدند.

تست با مقادیر مصنوعی

تست با Night Raid شرکت 3DMark

تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها-امتیاز Night Raid
امتیاز Night Raid ( بیشتر بهتر است)

تست با Spy Time شرکت 3DMark

تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها-امتیاز Time Spy
امتیاز Time Spy ( بیشتر بهتر است)

نتایج تست های فوق بسیار نزدیک هم هستند ولی یکسان نیستند. ویندوز 11 با 74 امتیاز در Time Spy و 239 امتیاز در Night Raid جلوتر است. این تفاوت کم هست ولی هیچ نیست اما در نهایت فاصله زیادی هم در توان نشان نمی دهد و مقدار زیادی نیست که در بازی های روزمره خود را نشان دهد. ما این تست ها را باز هم تکرار می کنیم و این فاصله توان عملکردی باز هم خود را نشان می دهد.

تست بازی

برخلاف تست های بهره وری که برای مقایسه ویندوز 10 و 11 انجام گرفته و تا حدی آزمایشاتی که با داده های مصنوعی برای این دو سیستم عامل صورت گرفته ، ما متوجه برخی تغییرات میان این دو سیستم عامل شدیم. برخی بازی ها در هر دوسیستم عامل یکسان اجرا می شوند بنابر این باید براساس این مشاهدات هر نتیجه گیری را تا حدودی تعدیل کنیم.

همچنین ما شاهد جهش های بزرگی در نرخ فریم بین اجراهای بنچمارک ها بودیم که پیش از این تنها در صورت ریستارت سیستم یا بازی می توانستیم آن را مشاهده کنیم. در جاهایی که فاصله عملکرد زیاد بود ما هر تستی را چند بار تکرار کردیم تا از نتیجه اطمینان حاصل کنیم و تا حد امکان این فاصله عملکردی را کاهش دهیم. حالا برسیم به نتایج این تست ها

  • Assassin’s Creed Valhalla
  • Red Dead Redemption 2
  • Forza Horizon 5
  • F1 2021
  • Rainbow Six: Siege

Assassin’s Creed Valhalla

تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها-امتیاز Assassin’s Creed Valhalla
فریم بر ثانیه ( بیشتر بهتر است)

Red Dead Redemption 2

تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها-امتیاز Red Dead Redemption 2
فریم بر ثانیه ( بیشتر بهتر است)

Forza Horizon 5

تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها-امتیاز Forza Horizon 5
فریم بر ثانیه ( بیشتر بهتر است)

F1 2021

تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها-امتیاز F1 2021
فریم بر ثانیه ( بیشتر بهتر است)

Rainbow Six: Siege

تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها-امتیاز Rainbow Six-Siege
فریم بر ثانیه ( بیشتر بهتر است)

نتایج جایی جالبتر می شود که نتایج برای بازی F1 2021  در ویندوز 11 تنها چند فریم بهبود داشته ، چیزی در حدود 3 فریم !!! نه یک دنیا تفاوت که شما را شگفت زده کند.

اما برای بازی Rainbow Six: Siege بهبود مطلوبی را شاهد بودیم زمانیکه از سیستم عاولی ویندوز 10 به 11 سوییچ کردیم ، تفاوت 12 فریم بر ثانیه و 16 فریم در ثانیه در تنظیمات کم و حداکثری. با همه این احوال با توجه به متغیرهای بسیاری که وجود دارد و این واقعیت که نتایج برای اکثر بازی ها تغییر چندانی نکرده است، در این نتیجه گیری که ویندوز 11 برای اجرای بازی بهتر است تردید جدی داریم.

تجهیزات شبکه-مقایسه ویندوز 10 و 11 در اجرای بازی ها-Alienware x15-1
لپ تاپ گیمینگ Alienware X15

جمع بندی تفاوت عملکرد کارت گرافیکی در دوسیستم عامل ویندوز 10 و 11

بنظر می رسد که ویژگی های درونی ویندوز 11 بدرستی فعالیت نمی کنند چون ما حالت Game Mode ، شتاب دهنده کارت گرافیکی و متغیرهای نرخ نوسازی فریم را خاموش کردیم ولی در نهایت فریم ریت در ویندوز 11 به درجه ویندوز 10 بازنگشت (به شکل خنده آوری برعکس عمل کرده و درواقع در دوبازی 4 فریم و 1 فریم بالاتر رفت !!!).

جستجو در مقالات و ویدیوها

آخرین مقالات آموزشی

آخرین ویدیوهای آموزشی

نویسنده مطلب:
اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی